آیفون‌های۲۰۱۸ ممکن است کندتر از گوشی‌های اندرویدی باشند

اپل در ژانویه ۲۰۱۷ کوالکام را به چالشی حقوقی کشید، و گفت که باید فقط بر اساس ارزش تراشه‌های ارتباطی کوالکام به آن پول بپردازد، نه بر اساس ارزش کل دستگاه. اپل می‌گوید که کوالکام «عملا از نوآوری اپل مالیات می‌گیرد»

دلیل این کاهش سرعت ظاهرا این است که آیفون‌ها فقط از مودم‌های اینتل استفاده خواهند کرد، که این باعث کندتر شدن سرعت شبکه آنها می‌شود.

کوالکام، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تامین کنندگان تراشه‌های ۴G برای تلفن‌های هوشمند، اعلام نموده است تصور نمی‌کند دیگر برای آیفون مودم تامین کند.

جروج دیویس رییس امور مالی کوالکام گفت که «ما معتقدیم اپل قصد دارد در آیفون‌های جدیدش به جای مودم‌های ما از مودم‌های شرکت رقیبمان استفاده کند.»

کریستیانو آمون، سرپرست کسب و کار تراشه شرکت کوالکام، خاطرنشان نمود که این بدان معنا نیست که کوالکام تجارت با اپل را برای همیشه از دست داده، ولی فعلا این همکاری متوقف می‌شود.

اپل و کوالکام از اوائل سال ۲۰۱۷ بر سر حقوق انحصاری با هم کشمکش داشته‌اند.
کوالکام قبلا همه مودم‌های آیفون‌ها را تامین می‌کرد، ولی اکنون اپل از تراشه‌های ۴G ساخت اینتل در حدود نیمی از گوشی‌هایش استفاده می‌کند. این حرکت باعث شد تا اپل در جدالش با کوالکام از موضع بهتری بهره‌مند شود، ولی از بابت آسیب دیدن مصرف کنندگان به خاطر محدود شدن سرعت شبکه‌شان مورد انتقاد قرار گرفته است.

کشمکش حقوقی
کوالکام بزرگ‌ترین تامین کننده تراشه‌های موبایل در جهان است، و تکنولوژیی را ایجاد نموده که برای اتصال گوشی‌ها به شبکه‌های موبایل ضروری است.
بخش چشمگیری از درآمدهای این شرکت از ارائه لایسنس استفاده از این ابداعات به صداها تولیدکننده دستگاه‌ها حاصل می‌شود، که این مبلغ بر مبنای ارزش خود گوشی است، نه قطعات آن. از آنجا که کوالکام پتنت‌هایی در رابطه با گوشی‌های ۳G و ۴G (علاوه بر محصولات دیگری همچون نرم‌افزارها) دارد، همه سازندگان دستگاه‌ها که دستگاهی را می‌سازند که به شبکه‌های جدیدتر متصل می شود باید به حق لایسنسینگ به این شرکت بپردازند، حتی در صورتی که از تراشه‌های کوالکام استفاده نکنند.

یکی از این شرکت‌ها اپل است، که با اینکه پردازنده‌های خودش را می‌سازد ولی برای اتصال به شبکه به تراشه‌های طرف ثالث متکی است. از زمان عرضه آیفون ۴S در سال ۲۰۱۱، تامین کننده این تراشه‌ها کوالکام بود.
از آنجا که فقط کوالکام مودم‌های پیشرفته می‌ساخت، در این رابطه از قدرت بالاتری برخوردار بود.

اپل در ژانویه ۲۰۱۷ کوالکام را به چالشی حقوقی کشید، و گفت که باید فقط بر اساس ارزش تراشه‌های ارتباطی کوالکام به آن پول بپردازد، نه بر اساس ارزش کل دستگاه.
اپل می‌گوید که کوالکام «عملا از نوآوری اپل مالیات می‌گیرد» و اینکه اپل «دلیلی ندارد که برای پیشرفت‌های تکنولوژیکی که کوالکام نقشی در آنها نداشته است به آن پولی بدهد.»

کوالکام در مقابل می‌گوید که تکنولوژی آن چیزی به مراتب بیش از برقراری ارتباط است؛ و می‌گوید که تکنولوژیش همچنین دربرگیرنده چندرسانه‌ای، تصویربرداری، GPS و ابدعات متعددی دیگری می‌شود که یک تلفن را به یک تلفن (ارزشمند) تبدیل می‌کند. کوالکام معتقد است که بدون تکنولوژی‌های این شرکت، آیفون غیرممکن بود.

منبع : آی سی تی پرس