رشد سریع خدمات کلاد در جهان

سرویس‌های کلاد در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته‌اند و با ورود شرکت‌ها و بازیگران مهم صنعت تکنولوژی به این عرصه مانند آمازون، مایکروسافت و گوگل، حالا انتظار می‌رود میزان سرمایه‌گذاری در این بخش با رشد سریع‌تری همراه شود. در همین راستا موسسه تحقیقاتی Canalys به تازگی به بررسی سرویس‌های زیرساختی کلاد بزرگ در سراسر جهان و روند سرمایه‌گذاری در این بخش پرداخته است.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان سرمایه‌گذاری در خدمات و سرویس‌های زیرساختی کلاد تا پایان فصل دوم سال جاری میلادی به ۲۰ میلیارد دلار رسیده که این میزان در مقایسه با فصل دوم سال ۲۰۱۷ رشد سالانه ۴۷ درصدی داشته است. خدمات ابری یا کلاد شرکت آمازون با نام Amazon Web Serivices یا AWS همچنان با سهم ۳۱ درصدی از کل بازار جهانی، جایگاه اول این بازار را در اختیار خودش دارد. سرویس کلاد آمازون در فصل دوم ۲۰۱۸ رشد سالانه ۴۸ درصدی داشته است. سرویس کلاد Azure شرکت مایکروسافت اما با سرعت بیشتری نسبت به رقیب آمازونی خود در این فصل رشد کرده و توانسته رشد سالانه ۸۹ درصدی را برای خودش به ثبت برساند. به این ترتیب سهم مایکروسافت از بازار جهانی سرویس‌های کلاد در فصل دوم امسال به ۱۸ درصد رسید، در حالی که این رقم در فصل دوم سال میلادی گذشته برابر ۱۴ درصد بوده است.

گوگل اما روند رشد سریع تری را نسبت به این دو رقیب بزرگ طی کرده است و توانسته در فصل دوم امسال رشد سالانه ۱۰۸ درصدی را در بازار جهانی سرویس‌های کلاد تجربه کند. با این همه اما گوگل تنها توانست سهم ۸ درصدی از این بازار را به خودش اختصاص دهد و جایگاه سوم این بازار جهانی را در اختیار بگیرد. گسترش کاربردهای کلاد در کسب‌و‌کارها و بنگاه‌های تجاری باعث شده است که سرویس‌های عمومی زیرساخت کلاد به سرعت رشد کنند.  این در حالی است که ظهور کاربردهای دیجیتالی جدید و افزایش قابل توجه اطلاعات انتقالی در سراسر جهان می‌تواند میزان نیاز به این سرویس‌ها را بیشتر و بیشتر کند. در بررسی جهانی موسسه Candefero از ۲۶۴شرکای فعال در این حوزه مشخص شد که تنها ۶ درصد از آنها اولین استفاده کاربرانشان از سرویس‌های کلاد را گزارش کرده‌اند. «دنیل لیو» یکی از کارشناسان Canalys در این مورد می‌گوید: «بخش هیبرید IT مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کاربرد مورد استفاده بنگاه‌های تجاری است که ۷۵ درصد از کل درخواست‌ها برای استفاده از خدمات و سرویس‌های کلاد را در سراسر جهان به خودش اختصاص داده است.

در واقع کسب‌و‌کارها و بنگاه‌های تجاری همچنان به استفاده و به‌کارگیری خدمات عمومی و اختصاصی کلاد ادامه می‌دهند و با افزایش تعداد و تمایل کاربرانشان، انتظار می‌رود تقاضای آنها برای استفاده از این خدمات هم به سرعت افزایش پیدا کند. در این میان بعضی شرکت‌ها و سازمان‌ها همچنان به استفاده از خدمات عمومی کلاد وفادارند و بعضی دیگر ترجیح می‌دهند به ارائه‌دهندگان خدمات اختصاصی کلاد مهاجرت کنند.» بد نیست بدانید که هیبرید IT کاربردی از خدمات کلاد در حوزه رایانش تجاری است که در راستای آن یک سازمان بعضی منابع IT خودش را درخانه ارائه داده و مدیریت می‌کند؛ اما برای این کار از خدمات کلاد شرکت‌های ارائه دهنده دیگر بهره می‌برد و استفاده می‌کند. در این میان شرکای واسطه‌ای می‌توانند نقش کلیدی و مهمی برای ساده‌تر شدن دسترسی مشتریان به این خدمات بازی کنند. کارشناسان این موسسه معتقدند که فرصت‌های زیادی در بخش خدمات حرفه‌ای IT برای رشد سرویس‌های کلاد وجود دارد که انتظار می‌رود به سرعت توسط شرکت‌ها و بازیگران مهم این عرصه شناسایی شوند و هدف قرار بگیرند.

منبع : itiran.com