دست رباتیک چاپ ۳بعدی با قابلیت تقلید حرکات انسان

یک شرکت ایتالیایی، نوعی دست رباتیک چاپ ۳بعدی ابداع کرده است که می‌تواند از حرکات انسان تقلید ‌کند.

شرکت ایتالیایی “یوبیونیک”(YouBionic) که تخصص آن، ابداع عناصری برای ساخت تجهیزات رباتیک و بیونیک است، در نظر دارد نخستین نمونه یک دست رباتیک چاپ سه‌بعدی را ارائه دهد.

“بیونیک” یا “خلاقیت‌شناسی طبیعت”‌(Bionics)، به معنای الگوگیری از سامانه‌ها، ساختارها و ساز و کارهای طبیعت و موجودات زنده برای ابداع، اختراع و پدیدآوردن فناوری و همچنین، حل مسائل فنی–مهندسی است.

از این دست رباتیک، می‌توان برای اهداف گوناگون مانند کمک به افرادی که دچار قطع یا نقص عضو هستند و همچنین به عنوان فعال‌کننده نهایی بازوی رباتیک استفاده کرد. در واقع می‌توان گفت که این دست رباتیک، برای افراد بسیاری کارآمد خواهد بود.

فردریکو سیکارس”(Federico Ciccarese)، مهندس و بنیانگذار یوبیونیک گفت: این ابزار از قطعاتی ساخته شده که به ارائه بهترین نتیجه کمک می‌کنند.

دست رباتیک یوبیونیک، قابلیت اجرای حرکات واقعی مشابه حرکات انسان را فراهم می‌کند. نسخه جدید این دست، برخلاف مدل‌های پیشین، طراحی و ساخت بهتری دارد و حرکات مچ، چرخش دست و انعطاف آرنج آن، طبیعی‌تر است. همچنین این فناوری، می‌تواند قدرت را افزایش دهد و مانند یک دست طبیعی، امکان تعامل با محیط را فراهم کند.

کاربر می‌تواند حرکات دست رباتیک را با یک کنترل از راه دور، تنظیم و حرکات طبیعی دست و بازو را تقلید کند. سیکارس در حال حاضر، در تلاش برای ابداع راه‌هایی است که با کمک آنها، دست رباتیک بتواند فعالیت‌های الکتریکی را از طریق مغز کاربر انجام دهد.

وی افزود: هدف ما، ابداع ابزاری است که به عملکرد قسمت‌های گوناگون بدن کمک کنند و یا جایگزین آنها شوند. ما می‌خواهیم با استفاده از مهندسی مکاترونیک، به تکامل بشریت کمک کنیم.

منبع : آی سی تی پرس