ترور نافرجام رئیس جمهور ونزوئلا با پهپاد!

روز شنبه، Nicolas Maduro رئیس جمهور ونزوئلا درحال ارائه سخنرانی در برابر عده‌ای از شخصیت‌های نظامی  در کاراکاس بود که تعدادی پهپاد حامل مواد منفجره به محل سخنرانی نزدیک و در هوا منفجر شدند. رئیس جمهور ونزوئلا در این حادثه صدمه‌ای ندید اما Jorge Rodriguez‌، رئیس اطلاعات این کشور اعلام کرد که ۷ سرباز طی این انفجارها مجروح شده‌اند. شاید تا چند وقت پیش این شیوه از ترور حتی به ذهن کسی هم خطور نمی‌کرد ولی حالا بسیار فراگیر شده است.

جزئیات این اتفاق و انگیزه مهاجمین فعلا نامشخص است ولی  Rodriguez‌ از این حادثه  به عنوان “ترور نافرجام” نام برده و همچنین به نوع پهپادهای مورد استفاده و ماهیت موادهای منفجره نیز اشاره شده است.

درحالیکه شیوه این حمله، شوک زیادی ایجاد کرد اما بی‌سابقه نبود. داعش نیز دائما از پهپادهای کوادکوپر برای انداختن نارنجک و بمب استفاده می‌کرد. Colin Clarke، یک تحلیل گر مسائل امنیت بین الملل در این‌باره می‌گوید:« از آنجاییکه دسترسی به تکنولوژی پهپادها تقریبا برای همه آزاد است و هیچ قانون کاملی در این زمینه وجود ندارد، یک بچه ۱۲ ساله نیز می‌تواند چنین حملاتی ترتیب دهد.» دو مقام امنیتی و سیاسی آمریکایی نیز اعلام کرده‌اند که این کشور فعلا برای مقابله با چنین حملاتی آمادگی ندارد و نمی‌توان به طور قطع، استفاده شوم از این تکنولوژی را کنترل کرد.

سواستفاده از پهپادها، فراتر از اِعمال حملات ترور است. با استفاده از این  تکنولوژی می‌توان ارسال بدافزار یا  قاچاق مواد مخدر انجام داد و یا جاسوسی‌های خلافکارانه ترتیب داد. راهکارهای اندکی نیز برای مقابله با این تهدیدات ارائه شده است. دو سیاستمدار آمریکایی نبود قانون سفت و سخت را دلیل انجام این سواستفاده‌های شرورانه می‌دانند و از مقامات درخواست کرده‌اند که این معضل را بدون هرگونه قید و شرط پیگیری کنند.

اگر بخواهیم واقع گرا باشیم، جواب جامعی برای این مشکل وجود ندارد. بیشتر راهکارهای دفاع در برابر پهپاد‌های متخاصم، معایبی دارند که نمی‌توان نادیده گرفت. اگر موج رادیویی اخلال‌گر برای مسیر پروازی پهپاد‌ها ارسال کنیم، ریسک اختلال در شبکه‌های ارتباطی موبایل وجود دارد و یا حتی شلیک به سمت یک پهپاد که منجر به سقوط آن می‌شود ممکن است آسیب‌های محیطی ایجاد کند. همچنین می‌توان منطقه‌های ممنوعه برای پرواز پهپاد مشخص کرد – مانند قابلیتی که داخل پهپاد های DJI وجود دارد- ولی شخصی که قصد حمله با پهپاد را داشته باشد می‌تواند به راحتی اقدامات حفاظتی را دور بزند. پلیس آلمان حتی راهکار تربیت عقاب را معرفی کرده که با کمک آنها بتوان پهپادهای متخاصم را به زمین زد ولی این شیوه نیز ممکن است گاهی جواب ندهد.

طبق گفته Colin Clarke، در حال حاضر هیچ راهکار قانونی و دفاعی کارآمدی برای دفع چنین حملاتی در آمریکا جوابگو نیست. اما  باید این نکته را نیز در نظر داشت که جدای از ماهیت غیر قابل جلوگیری حملات پهپاد، این سبک از حملات معمولا نتیجه چندان مثبتی ندارند به خصوص اگر همراه خود مواد منفجره یا هر نوع بسته بندی در ابعاد تقریبا بزرگ دیگر حمل کنند. علاوه بر این امکان مجروح شدن افراد با حملات پهپادی نیز نسبتا ضعیف است اما غیر ممکن نیست.

منبع : آی تی ایران