کوچر بیرکار ریاضی‌دان ایرانی‌ کردتبار مدال فیلدز را دریافت کرد

پس از مریم میرزاخانی، کوچر بیرکار ریاضی‌دان کردتبار ایرانی و استاد دانشگاه کمبریج به عنوان یکی از چهار برنده بزرگترین جایزه ریاضی جهان یعنی مدال فیلدز برگزیده شد.

روز چهارشنبه ۱۰ مردادماه طی مراسمی در ریودوژانیرو برزیل کوچر بیرکار ریاضی‌دان ایرانی‌الاصل به خاطر تحقیقات خود در زمینه هندسه جبری موفق به دریافت مدال فیلدز شد. نام اصلی او فریدون درخشانی است که پس از مهاجرت و پناهندگی نام کوچر بیرکار به معنای مهاجر متفکر را برای خود انتخاب کرد.

کوچر بیرکار که در سال ۱۳۶۶ در شهر مریوان کردستان زاده شده در سال ۱۳۸۰ و حین تحصیل در دانشگاه تهران به بریتانیا پناهنده شد. بیرکار بعد از دریافت این جایزه ارزشمند گفت:

امیدوارم این خبر لبخندی به چهره ۴۰ میلیون مردم کُرد بیاورد.

جایزه فیلدز هر چهار سال یک‌بار به ریاضیدانان برجسته زیر چهل سال اهدا می‌گردد. گفتنی است دوره پیش نیز مریم میرزاخانی ریاضی‌دان ایرانی-آمریکایی و استاد دانشگاه استنفورد به عنوان اولین زن موفق به دریافت این جایزه شد؛ اما متأسفانه تیرماه سال گذشته بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

علاوه بر کوچر بیرکار از دانشگاه کمبریج، سه نفر دیگر به نام‌های آلسیو فیگالی از ایتالیا، پیتر شولتز از دانشگاه بن آلمان و آکشای ونکاتش از استرالیا نیز برنده این مدال شدند. علاوه بر این مدال به هر کدام از برندگان مبلغ ۱۵ هزار دلار کانادا نیز به شکل نقدی اهدا می‌شود.

منبع : فارنت