آشنایی با انواع درگاه های اینترنتی

با توسعه روز افزون تجارت الکترونیک، پرداخت الکترونیک به عنوان بستر این تجارت جایگاه ویژه‌ای پیدا نموده است، یکی از این روش های پرداخت اینترنتی از طریق کارت های بانکی می‌باشد، کلیه موسسات، شرکت‌ها یا افرادی که تمایل داشته باشند کالا و خدمات خود را از طریق اینترنت عرضه کنند به وسیله اتصال به درگاه اینترنتی (payment gateway) به این سرویس دست می‌یابند.

سرویس یک مرحله‌ای

نوع رایج و ساده پرداخت اینترنتی می‌باشد که به تمامی پذیرندگان ارائه می‌گردد، در این نوع سرویس خریدار پس از انتخاب محصول به درگاه اینترنتی فروشنده در بانک پاسارگاد منتقل شده و پس از اتمام مراحل خرید دوباره به سایت فروشنده منتقل شده در همین هنگام پیغام تراکنش (موفق یا ناموفق) نیز به پذیرنده اعلام می‌شود و صورت حساب خرید نمایش داده خواهد شد.

سرویس دو مرحله‌ای

در مرحله اول این نوع سرویس، پذیرنده پس از اتمام مراحل خرید، منتظر بازگشت جواب (موفق یا ناموفق) خریدار از سمت بانک پاسارگاد می‌ماند و پس از دریافت جواب خرید موفق از درگاه بانک پاسارگاد، مرحله دوم را آغاز می‌کند. در این مرحله بانک پاسارگاد منتظر دریافت جواب از سمت سایت پذیرنده، در زمانی معین (این زمان متغیر و قابل انتخاب است) باقی می‌ماند. در صورتی که پذیرنده جواب را در مرحله اول دریافت کرده باشد و در زمان مناسب پاسخ را به بانک ارسال کند، از نظر بانک تراکنش موفق به حساب می آید. در غیر این صورت (عدم دریافت پاسخ در مرحله اول و یا عدم ارسال جواب به بانک) این تراکنش منقضی و ناموفق اطلاق می شود که پس از طی زمان مشخص شده پول به حساب صاحب کارت بازگردانده می‌شود.

این نوع سرویس به پذیرندگان فروشگاه محصولات با بهاء کالای بالا پیشنهاد می شود.

سرویس چند پرداختی

این نوع سرویس به فروشندگان کاتالوگی توصیه می‌شود، نحوه عملکرد این نوع درگاه به گونه‌ای است که پس از انتخاب محصول توسط خریدار و اتمام پروسه خرید بر روی درگاه اینترنتی پذیرنده، مبلغ خرید طی توافق فروشنده با تامین‌کننده (گان) محصول به مقادیر مشخص شده تقسیم می‌گردد و در زمان توافقی مقادیر به حساب طرفین واریز می‌گردد. درصد تقسیم مبلغ و تعداد تقسیم و نیز زمان واریز به هر کدام از حساب‌ها متغیر و توافقی می‌باشد، صاحب کارت (خریدار) این پروسه را مشاهده نخواهد کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید