ویژگی های بازاریابی اینترنتی

به طور کلی می توان بازاریابی اینترنتی را بدین صورت تعریف نمود : انجام تمام یا بخشی از فعالیت های بازاریابی از طریق اینترنت در راستای تحقق اهداف برنامه های بازاریابی اینترنتی

اسپالتر برای نشان دادن تحول از بازاریابی سنتی به بازاریابی اینترنتی مدلی را به نام مدل ۷I( هفت آی ) مطرح و بیان می کند که هفت ویژگی (هفت آی ) بازاریابی اینترنتی را از بازاریابی سنتی متمایز می کند .

 

۱ . اتصال (INTERCONNECTION) : عبارتست از توانایی برقراری ارتباط به طور همزمان با هزاران مشتری در اقصی نقاط جهان . در بازاریابی اینترنتی محدودیت زمان و مکان وجود ندارد و مشتریان ۲۴ ساعته می توانند از فروشگاه شرکت در اینترنت خرید نمایند .

۲. تعامل (interface) : وجود تعامل مناسب و صمیمانه بین سازمان و مصرف کننده در بازاریابی اینترنتی امر ضروری به شمار می آید . تعامل اولین نقطه برخورد مشتری با شرکت است و باید بگونه ای صورت گیرد که وی را به ادامه ارتباط با شرکت تشویق کند . در این مورد طراحی وب سایت شرکت باید مورد توجه قرار بگیرد و ویژگی های لازم برای ایجاد تعامل مفید ایجاد شود . داشتن امکاناتی مثل امکان پست الکترونیکی ، امکان سفارشی کردن وب سایت ، ارائه اطلاعات دلخواه مشتری و ارائه سرگرمی و بازی این امر را ممکن می سازد .

۳. رابطه دو طرفه (interactivity): توانایی برقراری ارتباط و گفتگو با اعضای سازمان توسط مشتریان بدون وجود محدودیت مکانی و زمانی را رابطه دو طرفه می نامند . ایجاد رابطه دو طرفه چه ازطریق ارسال پست الکترونیک به صورت خودکار و چه به صورت برقراری ارتباط انسانی بین افراد از طریق اتاق های گفتگو از ویژگی های اساسی اینترنت و وجه تمایز آن از سایر رسانه هاست .

۴. درگیر شدن (involvement)  : بازاریابان اینترنتی باید فضایی را ایجاد کنند که مشتری به طور پیوسته با شرکت در ارتباط باشد و او را به بازدیدهای مجدد و مکرر به وب سایت شرکت ترغیب نمایند .

۵. اطلاعات (information) : دسترسی به اطلاعات گسترده مربوط به کالاها و خدمات در اینترنت ، قدرت را از عرضه کننده به مشتری منتقل کرده است . مشتریان از این اطلاعات برای یافتن محصولات مورد نظر خود و بازاریابان نیز از آن جهت یافتن مشتریان استفاده می کنند .

۶. فردگرایی (individualization) : فردگرایی به معنای توانایی و تمایل بازاریاب اینترنتی برای ارائه خدمات و کالاهای سفارشی است . به عبارت دیگر باید برای هر فردی بر اساس ویژگی ها و خواسته های وی کالا و خدمت عرضه شود .

۷. صداقت (integrity) : خصوصی بودن ، امنیت و محرمانه ماندن مشخصات مشتریان اینترنتی باید تضمین شود . صداقت عامل اصلی به وجود آمدن حس اعتماد در مشتریان نسبت به سازمان است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید