کسب و کار اینترنتی؛ مقدمات و راه اندازی

این نوع کسب و کار جدید بوده و با پیدایش کامپیوتر ، اینترنت، و توسعه ی جامعه ی خدماتی به عنوان یکی از سریع ترین کسب و کارها در عرصه تجارت جهانی مطرح هستند. تفاوت کسب و کار اینترنتی با تجارت الکترونیکی
بسیاری از افراد، کسب و کار اینترنتی (E-Business) را با تجارت الکترونیکی (E-Commerce) اشتباه می گیرند در حالیکه این دو مبحث با یکدیگر متفاوتند. به عبارتی E-Business به مجموعه فعالیتهای مربوط به کسب و کار از جمله مباحث بازاریابی، مالی، خرید و فروش، ارتباط با مشتریان، خدمات پس از فروش، همکاری با سرمایه گذاران و… که از طریق شبکه اینترنت انجام می‌گیرد اطلاق می‌شود در حالیکه E-Commerce تنها شامل مسائل مربوط به خرید و فروش از اینترنت می باشد و خود، زیرمجموعه ای از E-Business است.

انواع کسب و کارهای اینترنتی
امروزه، کسب و کارهای اینترنتی بسیار متنوعند. اما به طور کلی آنها را می‌توان آنها به ۱۰ گروه عمده تقسیم بندی کرد:
۱-ایجاد اجتماعات آنلاین
۲- خرید، فروش و حراج کالاهای مختلف
۳- تبلیغات اینترنتی
۴- ارائه خدمات تخصصی به دیگران
۵- ایجاد امپراطوری اطلاعات، اخبار و آموزش
۶- تهیه و ارائه نرم افزارهای مختلف
۷- چند رسانه ای یا مالتی مدیا
۸- پیوستن به شبکه های واسطه گری
۹- خدمات مربوط به ایمیل
۱۰- سرمایه گذاری مشترک
کسب و کار اینترنتی چیست؟
کسب و کار اینترنتی به فروش محصولات یا خدمات در اینترنت گفته می شود. این نوع کسب و کار به سرعت در اقتصاد امروز رشد و پیشرفت کرده است. خرید و فروش اینترنتی به کوچکترین کسب و کارها نیز این امکان و فرصت را می دهد که به مخاطبان خود در سطح جهانی با حداقل هزینه دسترسی پیدا کنند. امروزه بیش از ۹۰۰ میلیون نفر در سطح دنیا از اینترنت استفاده می کنند. ۶۹ درصد از این جمعیت، در طول ۹۰ روز، دست کم یک خرید از اینترنت داشته اند.
یک سایت اینترنتی، تنها برای فروش محصول یا خدمات به کار نمی رود، بلکه می تواند نقشها و کارکردهای مختلفی داشته باشد. اگر محصول خاص و منحصر به فردی دارید که در دیگر نقاط دنیا وجود ندارد، می توانید با معرفی آن محصول در سایت خود، دیگران را از وجود آن مطلع کنید و از این طریق به اهداف خود دست یابید.
زیبایی اینترنت در این است که مخاطبان آن در سرتاسر دنیا پراکنده اند و این امر می تواند به معنای وجود مشتریان بالقوه برای شما باشد. این نوع بازار، هیچ موقع بسته نمی شود. مشتریان شما می توانند به صورت ۲۴ ساعته به اطلاعات کسب و کارتان دسترسی پیدا کنند. شما نیز می توانید هر چند بار و با هر فاصله ای که بخواهید ، اطلاعات مورد نظرتان را درباره ی فعالیتها و فروشگاهتان در صفحات اینترنت جای دهید. مهمتر از این، شما می توانید کاتالوگی از محصولات و خدماتتان را همراه تصویر و حتی فیلم در صفحات اینترنت قرار دهید. در این صورت، مشتریان بالقوه ی شما می توانند آنها را مشاهده کنند و حتی در هر ساعت از شبانه روز، سفارش خرید دهند.
ممکن است تصور کنید که مفهوم کسب و کار آن لاین (بدون تاخیرزمانی) تنها فروش اجناس است اما مباحث دیگری در راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد که در زیر به آن می‌پردازیم:

۱. اهمیت راه اندازی
با حضور کسب و کار آن لاین در سال ۲۰۰۴ درآمد جهانی کسب و کار اینترنتی به سقف ۷/۲ تریلیون دلار رسید. مهم این نیست که کار تجاری شما چیست، بلکه نادیده گرفتن ۷/۲ تریلیون دلار ممکن است؟ برای اینکه نشان دهید بخشی از این مجموعه هستید و مایلید که به آن خدمت کنید،‌ لازم است در حیطه www باشید. آنگاه خواهید دانست که رقیبان شما چه می‌کنند.
۲. شبکه‌ای‌کردن
کسب و کار در حقیقت چیزی جز برقراری ارتباط با افراد نیست. همه تاجران موفق می دانند که ملاک شناخت چیزی نیست بجز آشنایی با افراد. ارائه کارت ویزیت بخشی از هر ملاقات است، هر شخص مطمئنا” در این ملاقات ها، این شانس را داشته است که معاملات بزرگ انجام دهد. شما با ارائه کارت ویزیت خود به هزاران فرد و شاید میلیون ها مشتری یا شریک تجاری، باید نشان دهید که همیشه در صورت نیاز آنها در خدمت هستید و می‌توانند به شما دستیابی داشته باشند. می‌توانید ۲۴ ساعت شبانه‌روز به سادگی بدون صرف هزینه در محیط www باشید. حتی اگر تغییر مکان دهیدیا شماره جدیدی داشته باشید، همچنان در همان مکان مجازی قرار دارید و همگان میتوانند شما را پیدا کنند.
۳. ایجاد اطلاعات کامپیوتری در دسترس
زمان اشتغال شما چند ساعت است؟ به چه کاری مشغول هستید؟ افراد چگونه می‌توانند با شما تماس بگیرند؟ روشهای پرداخت شما چه است؟ محل استقرار شما کجاست؟ کار خاص امروز شما چیست؟ اطلاعات ترفیعی، تبلیغی هفته آینده چیست؟ اگر بتوانید مشتری را از دلیل لزوم کسب و کار با خود آگاه سازید، فکر نمی‌کنید که بتوانید کسب و کار بیشتری داشته باشید؟ مطمئنا” در محیط www می‌توانید.
۴. ارائه خدمات به مشتریان
ایجاد اطلاعات کامپیوتری در دسترسیکی از مهمترین روشهای ارائه خدمات به مشتریان است. اما اگر هدف شما خدمت به مشتری باشد، با استفاده از تکنولوژی www می‌توانید حتی راه های بیشتری را نیز بدست آورید. این امکان را برای آنها فراهم سازید تا بدون گشتن در مغازه ویاری گرفتن از مسئول فروش، رنگ و اندازه و آنچه را که دقیقا” می‌خواهند پیدا کنند، در حقیقت همه چیز باید در دسترس باشد. همه کارها باید به سرعت، ساده و ارزان در محیط www انجام شود.
۵. افزایش توجه عموم
شما هیچ گاه از مجله داخلی برای درج تبلیغ افتتاح فروشگاه یا مغازه محلی خود استفاده نمی‌کنید، بلکه اگر چیزی جالب و جدید باشد، آدرس شبکه خود را در آن عنوان می‌کنید. حتی اگر که یک خبرنامه هفتگی نیز در خصوص این افتتاحیه مطلبی نوشته باشد، هیچ گاه از شخصی که با مغازه شما فاصله مسافتی طولانی دارد و آن خبر را می‌خواند به شما سودی نمی‌رسد مگر آنکه آن فرد، در همان زمان به آن محل بیاید. اما با اطلاعات شبکه‌ای هر کس در هر مکان می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد و مطمئنا”یک بازدیدکننده کارآمد از وب سایت ویک مشتری سودرسان برای اطلاعات شما خواهد بود.
۶. فروش اجناس
بسیاری از افراد تصور می‌کنند که فروش در مرحله اول قرار دارد، در صورتی که در این تقسیم‌بندی رتبه ۶ را دارد، شما باید فروش را در اینترنت وwww بعد از آنکه همه فرآیندهای بالا را انجام دادید در نظر بگیرید. چرا؟ خوب پاسخ پیچیده است، اما بهترین روش برای کسب و کار می‌باشد، آیا فکر می‌کنید که تلفن بهترین وسیله برای فروش است؟ مطمئنا” خیر. تلفن وسیله‌ای است که شما را قادر می‌سازد تا با مشتری در ارتباط باشید و اجناس را به فروش برسانید. به همین دلیل www را پیشنهاد می‌کنیم. البته این تکنولوژی متفاوت است،‌اما قبل از آنکه افراد تصمیم به خرید بگیرند، می خواهند که در خصوص شما بیشتر بدانند و اینکه چکار می‌توانید برای آنها انجام دهید چه کاری را به آسانی و ارزان در محیط www می‌توانید انجام دهید. چه زمانی آمادگی فروش دارید، ‌باید مطمئن شوید که بدون پرداخت هزینه ای گزاف و نیز استفاده صحیح از تکنولوژی شبکه می‌توانید سود زیادی را بدست آورید. این همان کسب و کار هوشمند است.
۷ – ارائه اطلاعات در کوتاه ترین زمان
چه مواردی مورد نیاز است برای آنکه اطلاعات شما دریک زمان مشخص ارائه شود؟یک برنده مسابقه،یک تبلیغ خاص، این اطلاعات می‌تواند در نیمه های شب یا هر زمان دیگر که شما تشخیص می‌دهید با همه موارد مربوط به آن مانند عکس، بیوگرافی و غیره ارائه شود. می‌توانید این جمله را از قبل تصور کنید ” همه موارد در ساعت ۱۲:۰۰ روی وب سایت ما در دسترس است “. این موقعیت برای اشخاصی مناسب است که انتظار دریافت اطلاعات را دارند.
۸ – ایجاد نمونه های در دسترس
اجناس شما ممکن است فوق العاده باشد، اما مردم تا آن را در عمل نبینند نمی‌توانند حس کنند زیرا آنها ترجیح می‌دهند که همه چیز را در دسترس داشته باشند. اگریک آلبوم موسیقی هر چقدر هم جالب باشد، اما از رادیو و تلویزیون پخش نشود،‌هیچ کس ارزش آن را نخواهد دانست. ارزش یک تصویر هزار کلمه است،‌ اما آیا شما فضایی برای هزار کلمه دارید؟ www این امکان را فراهم می‌سازد تا موسیقی، تصاویر و فایل های فیلم های کوتاه به اطلاعات شرکت شما اضافه شود و به مشتریان سرویس دهد. هیچ بروشوری چنین نمی‌کند. می‌توانید نمونه های خود را ارسال کنید اما هر چند این کار برای یک کسب و کار اندک بسیار است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید